...............
...............
Godiva için Ülker'den iki farklı strateji
24.12.2007 | Sevda Yüzbaşıoğlu | Analiz
Dünyada en lüks çikolatanın üreticisi Godiva'yı alan Ülker, markanın dünya stratejisini değiştirmeyecek, Türkiye pazarı için ise farklı bir strateji oluşturacak.
Ülker'in, lüks çikolatada dünya birincisi olan Belçikalı Godiva'yı 850 milyon dolara satın alması Türkiye'deki rakipleri bile sevindirdi. Eti, satın almayı "bir Türk şirketinin başarısı" olarak nitelerken, Ülker, Godiva'nın dünya stratejilerinin değiştirilmeyeceğini, Türk pazarı için de farklı bir strateji oluşturulacağını açıkladı.
Kuzey Amerika, Uzakdoğu ve Avrupa'da 80 ülkeye yayılan operasyon ağıyla yıllık 500 milyon dolar ciroya sahip Godiva, dünyanın en lüks (premium) çikolatalarını üretiyor. Bir Türk çikolatasının kilosu en çok 14 doları bulurken, Godiva markalı çikolataların kilosu 140 dolar civarında. Peki Godiva, Türkiye'de büyüklüğü 1 milyar YTL'ye ulaşan çikolata pazarında taşları yerinden oynatır mı?
Bu sorunun cevabına ulaşmak için öncelikle pazarın künyesine bakmak gerekiyor. Türkiye'de 160 bin ton kakaodan gerçek çikolata üretiliyor. Yani bunun içinde çikolin ve şekerlemeler yok. Pazar her yıl ortalama yüzde 30'a yakın büyüyor ve bu oran iştah kabartıyor. Orta Avrupa’da kişi başına yıllık çikolata tüketimi 5-6 kilogram iken Türkiye’de bu rakam sadece 1 kilogram civarında. Yani Avrupa’ya göre çikolata tüketimi 4-5 kat daha az.
Sağlıklı ürün trendi
Çikolata tüketiminde dünyada trendlerde de bir değişim sözkonusu. Amerika'da yapılan bir araştırma tüketicilerin giderek daha sağlıklı olan siyah çikolata ve lüks segment ürünlere yöneldiğini gösteriyor. Araştırma sonuçlarına göre 2002 yılında yüzde 13 olan premium çikolatanın pazar payı 2006 yılında yüzde 17'ye yükseldi. Türkiye'de ise süper premium yani aşırı lüks çikolatanın üretimi ve tüketimi yok denecek kadar az. Ancak sağlıklı ürünlere yönelik trend, Türkiye'de de yaygınlaşmaya başladı. Bu trendin hem dünyada hem de Türkiye'de çikolata pazarındaki satın almaları hızlandırması bekleniyor. Çikolata pazarında yüzde 61'le lider olan Ülker'in Godiva'yı alması bu trendin hızlanmasını da sağlayacak. Çünkü Godiva bugüne kadar Türkiye pazarı için free shoplardan hediye olarak alınan bir ürün grubundan öteye gidemiyordu. Godiva'nın Ülker'e geçmesi önümüzdeki iki üç ay içinde resmi olarak tamamlanacak. Ülker'in dünya ve Türkiye stratejileri de bu süreçte oluşturulacak.
Yerli pazarda etkinlik
Ülker Holding İcra Kurulu Üyesi ve Gıda Grubu Başkanı Metin Yurdagül, satın almanın kısa vadede Türkiye çikolata pazarını etkilemeyeceğini söylüyor. Ancak uzun vadede stratejik konumlandırmalarla Godiva ile Türkiye pazarında da daha etkin olmayı planladıklarını söylüyor. Yurdagül, şu yorumu yapıyor: "Premium segmentin dünyadaki artışının Türkiye'de de etkili olacağını düşünüyoruz. Önümüzdeki dönemde Türkiye'de Godiva'ya merak artacak. Sadece yurtdışından getirme olanağı varken, Godiva raflarda yerini alacak. Sektörde bugünden yarına bir rekabet beklemiyoruz. Bizim de müthiş bir Ar-Ge çalışmamız var. Buna Godiva'nın dünyadaki araştırmaları ve know how'ı ekleniyor. Şu anda müthiş bir güce ulaştık." Godiva'nın dünya stratejisinin değişmeyeceğini de anlatan Yurdagül, "Godiva şu anda 80 ülkede var. ABD ve Japonya en büyük pazar. Satışlarının yüzde 60'ı ABD'de, yüzde 20'si Japonya'da. 80 ülkenin hangileri olduğunu henüz ben bile bilmiyorum. Biz 110 ülkedeyiz. Hangi ülkeler çakışıyor, hangi ülkelere girecek onu detaylarını önümüzdeki dönemde kesinleşecek" diyor.
Süper premiuma ilgi artar
Çikolatada Ülker'in en yakın rakiplerinden biri olan Eti de satın almayı başarı olarak niteliyor. Godiva ile rekabet edecek bir ürünün şu an Türkiye piyasasında olmadığını ancak süper premium ürünlere olan ilginin pazarı büyütebileceğini söyleyen Eti Şirketler Grubu CEO’su Hazım Ellialtı, şöyle devam ediyor: "Bizim eylül ayında lansmanını yaptığımız çikolatalarımız da premium ürün. Ancak Godiva'nın bulunduğu kesim premiumun çok üstünde bir süper premium. Türkiye pazarı için fiyatıyla da kendini gösteren butik bir operasyon ve bir yenilik." Bir dünya markasının bir Türk şirketi tarafından satın alınmasının Türkiye için çok olumlu bir haber olduğunu söyleyen Ellialtı, "Olaya Türkiye pazarında yaratacağı bir etkiden çok dünya çapında bir Türk şirketinin başarısı olarak bakmak gerekir" diyor.
Pasta
Türkiye'de segmente göre pazar (%)
Tablet Çikolata
yüzde 32
Çikolata kaplı gofret
yüzde 25
Çikolata bar
yüzde 33
Hediyelikler
yüzde 10
Bar
Ülkelere göre yıllık tüketim (kilo)
Türkiye
1.0
Rusya
2.4
ABD
5.9
Fransa
7.5
İngiltere
9.9
İsviçre
11.5
Norveç
8.15
Almanya
8.3
İrlanda
8.85
Türkiye'de pazar liderliği Ülker'de
*Çikolata pazarı 2005 yılında yüzde 25, 2006 yılında ise yüzde 22 büyüdü.
* 500 ürün çeşidinin bulunduğu pazar son bir yılda yüzde 22 büyüyerek 1 milyar YTL'lik hacime ulaştı.
* Ülker, Eti, Kent, Şölen çikolata pazarının en büyük aktörleri.
* Ülker yüzde 57'lik pazar payı ile lider konumda.
* Eti'nin pazar payı ise yüzde 8. 2008'de yüzde 10'luk pazar payı hedefliyor.
ABD'de satış hedefi 2011'de 16 milyar dolar
*Amerika çikolata pazarında 2006 yılında 16 milyar dolarlık satış gerçekleşti.
*2011 yılında satışların 16 milyar dolara çıkması öngörülüyor.
*Daha sağlıklı olarak kabul edilen siyah çikolataya ve premimum ürünlere yönelme trendi giderek artıyor.
*2002 yüzde 13 olan premium ürünlerin pazar payı 2006'da yüzde 17'ye yükseldi.
*Pazarda iki büyük dev var. Hershey's pazarın yüzde 32.6'sına sahipken, Mars 29.62'sına sahip
***ulker*** Ulker Biskuvi Sanayi A.s.'nden Gelen Yazi:
Sirketimizin % 10 Istiraki Olan Fresh Cake Gida A.s. Unmas Unlu Mamuller San.
Ve Tic. A.s. (uno Ekmek) Ve Doruk Unlu Mamuller San. Ve Perakende Hizmetler
A.s. (komsu Firin) Sirketlerinin % 50'ser Oranindaki Hisselerini Satin
Almistir. Satin Alma Isleminde Her Iki Sirketin Toplam Degeri 75 Milyon Usd
Uzerinden Hesaplanmistir. Bu Alimda Uno Markasinin Gucu, Ambalajli Ekmek Uretim
Ve Dagitim Teskilati, Sirketin Inovatif Buyume Stratejisi Dikkate Alinmistir. ***ulker***
pazarın yuzde 60 ulkerın dahada buyucek bunun en basıt olanı dunya devı Godiva’ya ordak olması bu olay kucuk görulcek birşey degıl arkadaşlar. bu fıyatlarda ulkerın kalması zaden ıkmansız gıpı bırşey bu hafta beklenı yapcak
ulker gıtıyor arkadaşlar 3 direncı kırmak ozerın kırarsa 3.50 dogru gıter
ULKER 1,562,344 3.01 75.1 -981,857 3.01 -47.2 ( + 580,487 )
YAPI KREDI YAT. 531,257 3.03 25.5 TERA MENKUL -271,500 3.02 -13.0 0
IS YATIRIM 516,067 2.98 24.8 GEDIK YATIRIM -249,041 3.03 -12.0 0
STANDARD UNLU MEN. 347,352 3.05 16.7 GLOBAL MENKUL -202,260 2.95 -9.7 0
TACIRLER MEN. 91,461 2.95 4.4 BIZIM MENKUL -129,680 3.03 -6.2 0
MORGAN STANLEY MENKUL 76,207 3.05 3.7 DENIZ YATIRIM -129,378 3.00 -6.2 0
DIGER 518,819 24.9 DIGER -1,099,307 -52.8
4.50 gelmeden cıkan bızden degıl bugun en fazla para gıren hisselerden ılk 10 ulker var
***ulker*** Ulker Biskuvi Sanayi A.s.`nin 27.05.2008 Tarihli Yazisi Asagiya Cikarilmistir.
`sirketimizin 27.05.2008 Tarihinde Yapilan 2007 Yilina Ait Olagan Genel Kurul
Toplantisinda, Gundem Konusu Maddelerin Tamami Kabul Edilmis Olup, Brut
31.500.000 Ytl Karin Esas Sozlesmenin 31 No.lu Kar Dagitim Maddesine Gore
Dagitilmasina; Dagitilacak Karin Tamaminin Nakit Olarak Verilmesine; Brut
24.341.241 (net 20.690.054,85) Ytl`sinin Adi Hisse Senedi Sahiplerine 2007 Yili
Kar Payi Kuponlari Karsiliginda 30 Mayis 2008 Tarihinden Itibaren
Dagitilmasina, Dagitim Ile Ilgili Diger Hususlarin Tespiti Hususunda Sirket
Yoneticilerinin Yetkili Kilinmasina, 2007 Yili Donem Karindan Vergi Ve
Benzerleri Dusuldukten Sonra Kalan 56.912.955,59 Ytl Karin Olaganustu Yedek
Akce Olarak Ayrilmasina, Sirket Ana Sozlesme Tadillerinin, Sermaye Piyasasi
Kurulu`nun Ve Sanayi Ve Ticaret Bakanligi`nin Yazilari Ile Onaylanan Sekliyle
Kabul Edilmesine, Sirket Yonetim Kurulu`nda 3 Yil Sonraki Olagan Genel Kurul
Toplantisina Kadar Gorev Yapmak Uzere, Murat Ulker, Orhan Ozokur, Ali Ulker,
Necdet Buzbas, Mahmut Mahir Kusculu, Cengiz Solakoglu Ve Guven Obali`nin
Secilmelerine Ve Yonetim Kurulu Uyelerinin Her Birine 2.200 Ytl Aylik Brut
Ucret Odenmesine, Sirket Denetim Kurulu Uyeliklerine Ataman Yildiz, Nurettin
Aliz Ve Musa Dogan`in 1 Yil Icin Secilmelerine Ve Denetcilerin Her Birine
Ucretin Tahakkuk Ettigi Tarihteki Asgari Ucretin Bir Aylik Tutari Kadar Aylik
Brut Ucret Odenmesine, Yonetim Kurulu`nun Teklif Etmis Oldugu Drt Bagimsiz
Denetim Ve Serbest Muhasebeci Mali Musavirlik A.s. (a Member Of Deloitte Touche
Tohmatsu)`nin Seciminin Onaylanmasina Karar Verilmistir. Ayrica Genel Kurulda,
2007 Yili Icersinde Yapilan 148.115 Ytl`lik Bagis Ve Yardimlar Hakkinda Bilgi
Verilmistir.` Genel Kurul Toplanti Tutanagi Ile Kar Dagitim Tablosu Gunluk
Bulten Ekinde, Kar Dagitim Tablosu Ayrica Internet Sitemizin `sirketler`
Bolumunde De Yayinlanacaktir. ***ulker***|
Ülkerin durumu ne olacak bilen varmı temettüden önce ve sonra nasıl seyreder bilen arkadaşlar bilgilerini paylaşırsa sevinirim.
2.50 kırarsa düşüşe devam eder. geleceği parlak ama
Godiva'nın kokusu erken çıktı.
Şu anda 1 kullanıcı bu konuyu görüntülüyor. (0 kayıtlı ve 1 misafir)